NÜFUS KAYIT ÖRNEĞİ:
-Kişinin aile kütüğündeki kaydının çıkarılması ve aslına uygunluğunun nüfus müdürlüğünce onaylanması ile elde edilen nüfus kayıt örnekleri, aksi ispat edilene kadar geçerlidir. Nüfus kayıt örneği, istenme nedeni ve hangi amaçla kullanılacağının belirtildiği yazılı istek olmadan verilemez. Ancak kişinin kimliğini kanıtlayan resmî bir belge ile şahsen başvurması halinde yazılı müracaat aranmaz. Bu belgeler üzerinde silinti ve kazıntı yapılamaz.
Nüfus kayıt örneği isteme ve alma yetkisi:
Nüfus kayıt örneğini;
a) Bakanlık,
b) Dış temsilcilikler,
c) Asker alma işlemleri için Milli Savunma Bakanlığı,
ç) Adlî makamlar,
d) Adlî işlemlerle sınırlı olmak üzere kolluk kuruluşları,
e) Evlenme işlemleri için evlendirme işlemini yapmaya yetkili olanlar,
f) Ölüm işlemleri için resmî sağlık kuruluşları ya da köy muhtarları,
g) Kaydın sahipleri veya bunların eşleri ile veli, vasi, alt ve üst soyları ya da bu kişilere ait vekillik belgesini ibraz edenler,
nüfus müdürlüklerinden doğrudan almaya yetkilidirler.
YERLEŞİM YERİ BELGESİ:
-Adres bilgisini alma yetkisi
-Adres bilgisini;
a) Bakanlık,
b) Kurumlar,
c) Kaydın sahipleri almaya yetkilidir.
ADRES BEYAN İŞLEMLERİ:
Bildirim süresi
- Adrese ilişkin değişiklikleri; adres beyanı ile yükümlü kişiler ve kurumlar yirmi iş günü içinde bildirmekle yükümlüdür.
Adres bildirim yükümlülüğü ve şekli:
- Yerleşim yeri ve diğer adreslerin tutulmasında kişilerin adres beyan formundaki yazılı beyanı esas alınır. Bildirim nüfus müdürlüklerine, kurumlara ve dış temsilciliklere şahsen yapılır. Adres beyan formundaki bildirimler aksi sabit oluncaya kadar geçerlidir. Bildirim kargo veya iadeli Taahhütlü posta ile de yapılabilir.
-Yerleşim yeri adresi aynı konut olan ailenin ergin fertleri birbirlerinin yerine adres beyanında bulunabilirler.
-Noterden verilen temsil yetkisini ve bunun kapsamını belirten yazılı belgeyi ibraz edenler, adres ile ilgili beyanda bulunabilirler.(Beyan edilecek adresi gösterir Özel Vekaletname)
Gerekli Belgeler:
-T.C. Kimlik Kartı ile Güncel adresi gösterir, beyanda bulunan adına düzenlenmiş Elektrik, Su, Doğalgaz, sabit telefon faturası veya sözleşmesi.
İDARİ PARA CEZALARI:
-Süresi içerisinde adres bildirimi yükümlüğünü yerine getirmeyenlere 51 TL,
-Gerçeğe aykırı adres beyanında bulunanlara 1038 TL, İdari yaptırım kararı uygulanır.
YABANCI MAKAMLARCA VERİLMİŞ OLAN RESMİ BELGELERİN İŞLEME ALINMASI
- Yabancı resmî makamlarca verilmiş olan belgeler aşağıda belirtilen şekilde işleme alınır:
Sözleşmiş ülkelerce mütekabiliyet esasına dayalı, belgeyi düzenleyen ülkelerin yetkili makamının imza ve mührünü taşıması şartı ile kabul edilebilen ve ilgili sözleşmesi gereği formüle edilmiş olan belgeler herhangi bir tasdik işlemine tâbi tutulamaz.
Bu belgeler;
-Ülkemizin de üyesi bulunduğu Milletlerarası Ahvali Şahsiye Komisyonunca hazırlanarak uygulamaya konulan sözleşme gereği düzenlenen ve belirli bir formüle sahip, çok dilde düzenlenmiş olan kişi hallerine ilişkin belgeler tasdike yönelik herhangi bir işlem görmeden doğrudan kabul edilerek işleme alınır.
-LaHaye Devletler Özel Hukuk Konferansınca hazırlanan ve Devletimizin de taraf olduğu Yabancı Resmî Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması Sözleşmesine taraf devlet yetkili makamlarınca belge üzerine veya ek bir belge olarak, belgeye ilişkin tasdik şerhi (Apostille) düzenlenmiş ise belgenin aslı, noter tasdikli Türkçe tercümesi ile birlikte kabul edilerek işleme alınır.
-Yetkili kurum tarafından tesis edilecek işlem gereğince talep edilen ve düzenleyen yabancı resmî makamlara göre farklılık arz eden, belirli bir formüle tâbi olmayan ve ispat niteliği taşıyan belgeler ise tasdik işlemine tâbi tutulur.
- Yabancı Resmî Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması Sözleşmesine taraf bir ülkenin, ülkemizdeki temsilciliğince düzenlenen ve verilen belgelere Sözleşmenin 1 inci maddesi gereği tasdik şerhi (Apostille) uygulanamaz. Bu tür belgeler yabancı ülke temsilciliğinin bulunduğu ilin valiliğince veya Dışişleri Bakanlığımızca (Yabancı temsilcilik Ankara’da ise Dışişleri Bakanlığımızca) "Belgedeki imza ve mühür ............... Konsolosluğuna aittir." şeklinde tasdik edilmesinden sonra, belge yabancı dilde ise noter tasdikli Türkçe tercümesi ile birlikte işleme alınır.
- Belge, yabancı ülkenin yerel makamlarınca düzenlenmiş ise düzenleyen ülkenin Türkiye’deki temsilciliğince tasdik edilmesinden sonra, Dışişleri Bakanlığımızca belgenin aslına "Belgedeki imza ve mühür ............ Konsolosluğuna/ Büyükelçiliğine aittir." şeklinde şerh verilmesini takiben noter tasdikli Türkçe tercümesi ile birlikte işleme alınır.
- Yabancı ülkenin yerel makamlarınca düzenlenen ve düzenlendiği ülkedeki konsolosluğumuz tarafından "İmza ve mühür ........................... makama aittir." şeklinde aslı tasdik edilen belgeler, konsolosluğumuz veya yeminli tercümanlar tarafından yapılmış çevirileriyle birlikte doğrudan işleme alınır. Tercümeleri yeminli tercümanlarca yapılmış belgelerde konsolosluğumuzun imza ve mühür tasdiki de bulunmalıdır.
- Yabancı ülkenin Türkiye’deki temsilciliğince düzenlenmiş belgeler, yabancı temsilciliğin bulunduğu il valiliği veya Dışişleri Bakanlığımızca (Yabancı temsilcilik Ankara’da bulunuyorsa Dışişleri Bakanlığımızca) "Belgedeki imza ve mühür ............... Konsolosluğuna/Büyükelçiliğine aittir." şeklinde tasdik edilmesinden sonra, belge yabancı dilde düzenlenmiş ise noter tasdikli Türkçe tercümesi ile birlikte işleme alınır.
-Ülkemizde dış temsilciliği bulunmayan devlet makamlarınca veya adına akredite olmuş (ilgili devlet adına işlem yapmakla yetkili) devletin yetkili makamlarınca verilmiş belgeler, akredite devletin Türkiye’deki dış temsilciliğince belgenin onaylanmasının ardından, dış temsilciliğin bulunduğu il valiliği veya Dışişleri Bakanlığımızca "Belgedeki imza ve mühür .............. Konsolosluğuna/ Büyükelçiliğine aittir." şeklinde şerh verilmesinden sonra, belgenin aslı noter tasdikli Türkçe tercümesi ile birlikte işleme alınır. -Dış temsilciliğimizin bulunmadığı devlet makamlarınca verilmiş belgeler, belgeyi veren devlete akredite olan dış temsilciliğimizce "Belgedeki imza ve mühür ................... Dışişleri Bakanlığı’na aittir." şeklinde şerh verilmesinin ardından, belgenin aslı noter tasdikli tercümesi ile birlikte işleme alınır.
-Fahri konsolosluklarca düzenlenen belgelere dayanılarak işlem tesis edilmez.
C. KİMLİK KARTI BAŞVURU İŞLEMLERİ
BAŞVURU İÇİN GEREKLİ BELGELER:
Nüfus Cüzdanı, Uluslararası Aile Cüzdanı, Pasaport, Sürücü Belgesi, Memur Cüzdanı, Avukatlık Kimlik Kartı, Askeri Kimlik Kartı, Basın Kartı gibi kimlik belgesi yerine geçen fotoğraflı kimlik belgesi ve 1 adet Biyometrik fotoğraf ile yapılacaktır.
Fotoğraflı Kimlik Belgesi: Yukarıda sayılan kimlik belgelerinin kişinin kimliğinin belirlenmesinde tereddüde yer vermeyecek şekilde olması gereklidir. Nüfus Cüzdanı eski tarihli olanlar, yıpranmış olanlar ve ya fotoğrafı yerinden oynamış olanlardan kimliğini kanıtlayıcı ikinci bir kimlik belgesi istenir.
Biyometrik fotoğraf: Son 6 ay içerisinde çekilmiş olacaktır, düz zemin üzerine basılan fotoğrafta fon beyaz ve desensiz olacak, yüz tamamen görülür şekilde ön cepheden çekilmiş, gözler açık konumda ve saçlar gözleri kapatmayacak şekilde, renkli cam ya da güneş gözlüğü kullanılmayacaktır. Başörtülü fotoğraflarda alın yüz ve çene açık olacaktır.
MÜRACAAT ŞEKLİ:
T.C. Kimlik Kartı ile ilgili başvuru esnasında zaman tasarrufu için lütfen ALO 199 çağrı merkezini veya https://ekimlikrandevu.nvi.gov.tr/ adresinden randevu alınız.
15 Yaşını Tamamlayanlar (16 yaşından 1 gün alanlar):
15 yaşını tamamlayanların Biyometrik verisi alınacağından şahsen başvuruları esastır.
15 yaşını tamamlayan kişilere Kimlik Kartı düzenlenmesinde yukarıda sayılan başvuru için gerekli belgelerden birisini ibraz ettiği takdirde talep belgesi ile imza formuna imzaları alınacak ve kimlik kartları başvuru esnasında beyan ettikleri adreste kendilerine teslim edilecektir.
15 yaşını tamamlayanların fotoğrafsız nüfus cüzdanı ile başvurmaları ve kimliklerini kanıtlayacak yukarda sayılan belgelerden birini ibraz edememeleri durumunda ve ya ibraz edilen belgedeki kişiyle nüfus kütüklerinde kayıtlı kişinin aynı kişi olup olmadığı hususunda tereddüdü düşülmesi halinde Mülki İdari Amirinin emriyle kolluk kuvvetlerine soruşturma yaptırılacak. Soruşturmanın olumlu sonuçlanması halinde başvuru alınacaktır.
15 Yaşını Tamamlamayanlar (16 yaşından gün almamış olanlar):
On beş yaşını tamamlamayanlardan Biyometrik veri alınmayacaktır.
On beş yaşını tamamlamayanların başvuruları veli, vasi, kayyımları tarafından yapılacaktır.
On beş yaşını tamamlamayanların velilerinin talebi halinde kimlik kartı fotoğraflı olarak düzenlenecektir.
KAN GRUBU:
Kimlik Kartlarında yer alan kan grubu alanı için bir defaya mahsus olmak üzere sağlık kuruluşlarından alınan kan grubu belgesinin ibrazı gereklidir.
GEÇİCİ KİMLİK BELGESİ:
Doğum ve kayıp nedeniyle yapılan kimlik kartı başvurusunda kişinin talebi halinde yeni kart düzenleninceye kadar kimliğini ispata yarayacak on beş gün geçerli geçici kimlik belgesi düzenlenecektir.
KİMLİK KARTI BEDELİ:
2017 yılı için ilk müracaatlarda 16 TL, kayıplarda 32 TL dir.
-DOĞUM İŞLEMLERİ: (Yeni doğan bebekler için)
Gerekli Belgeler:
1-Anne ve Babaya ait T.C. Kimlik Kartı (Müracaat edene ait)
2-Doğum Raporu
Bildirim Süresi:
Sağ olarak dünyaya gelen her çocuğun, doğumdan itibaren Türkiye’de otuz gün içinde olayın olduğu yer veya herhangi bir nüfus müdürlüğüne , yurt dışında ise altmış gün içinde dış temsilciliğe bildirilmesi zorunludur.
Bildirim Şekli :
Doğumla ilgili yapılan bildirimler nüfus müdürlüklerince doğum tutanağına geçirilir. Herhangi bir belge ibraz edilememesi halinde ilgilinin sözlü beyanı esas alınır.
Doğum olayını anne veya baba Nüfus Müdürlüğüne bizzat bildirir. resmi evlilikten önce doğan çocukların bildirimini anne ve baba birlikte yapar. Altı yaşının dolduran çocukların (72 ay bir gün) Nüfus Müdürlüğüne getirmesi zorunludur.
Anne ve babanın resmi evlilikleri bulunmuyorsa:
-Annenin müracaatı halinde 4721 Sayılı Türk Medeni Kanununun 321 inci maddesine göre annenin kızlık hanesine , annenin soyadı ile ve belirteceği baba adıyla tescil edilir.
-Babanın çocuğu Tanıma başvurusu halinde 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 295 inci maddesine uyarınca baba hanesine, baba soyadı ile tescil edilir.
ÖLÜM İŞLEMLERİ :
-Ölüm, meydana geldiği yer ve koşullara bağlı olarak aşağıda belirtilen görevliler tarafından bildirilir.
-Şehir ve kasabalarda 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu gereğince defin ruhsatı vermeye yetkili olanlar,
-Köylerde, varsa resmi tabip veya sağlık kuruluşu yetkilileri, yoksa köy muhtarları,
-Hastane ve bakım evi gibi sağlık kurumlarında kurum amirlikleri,
-Askeri birliklerde tabipler veya iç hizmet mevzuatına göre kıta komutanlıklarınca görevlendirilmiş olanlar ve askerlik şubeleri,
-Afetlerde mülki idare amirlerince görevlendirilecek memurlar,
-Adli olaylarda ve kazalarda ilgili Cumhuriyet Savcılıkları.
-Yukarıda belirtilen görevliler olayın meydana geldiği, dış temsilciliklerimiz ise olaydan haberdar oldukları tarihten itibaren on gün içerisinde, Genel Müdürlüğe ya da nüfus müdürlüğüne bildirmekle yükümlüdürler.
-Kanuni süre geçtikten sonra nüfus müdürlüklerine gelen ölümlere ait tutanaklar resmî sağlık kurumları kayıtlarına veya diğer resmî belgelere dayanılarak düzenlenmiş ise nüfus müdürlüklerince kabul edilip işleme alınır.
-Ölüm tutanaklarına varsa nüfus cüzdanı da eklenir. Nüfus cüzdanı yoksa bu husus tutanağın ilgili alanında belirtilir.
Not:Yukarıda sayılan kurumlarca düzenlenen ölüm tutanakları Toplum Sağlığı Merkezine gönderilir. Toplum Sağlığı Merkezince Nüfus Müdürlüğüne bildirilir.
EVLENME İŞLEMLERİ:
Mürcaat Şekli:
Evlenecek çiftler T.C. Kimlik Kartları ile birlikte Belediye Evlendirme Memurluğuna müracaat ederler. İşlem Evlendirme Memurluğu tarafından sonuçlandırılır. Düzenlenen 2 adet Evlenme Bildirimi Evlendirme Memurluğunca Nüfus Müdürlüğüne gönderilmesinden sonra ilgililerin Nüfus Kayıtlarına tescil edilir.
Yurt Dışında Yapılan Evlenmeler:
-Yurt dışında yabancı yetkili makamlar önünde Türk vatandaşlarının yaptığı evlenmeler, Türk Medenî Kanunu hükümlerine uygun olmak ve butlanla batıl olmayı gerektiren bir sebep bulunmamak kaydıyla geçerlidir. Evlenme bildirimi; koca, kocanın yabancı olması halinde kadın tarafından en geç otuz gün içerisinde evlenmeyi yapan yabancı makamdan alınmış belgenin o yerdeki dış temsilciliğe verilmesi veya dış temsilciliğe gönderilmesi suretiyle yapılır. Beyanı alan dış temsilcilik evlenme bildirimini usulüne göre düzenleyerek nüfus müdürlüğüne göndermekle yükümlüdür.
-Evlenmenin yapıldığı yerde dış temsilcilik bulunmadığı ya da herhangi bir nedenle dış temsilciliğe bildirimde bulunulmadığı takdirde, yabancı makamlardan alınan evlenme belgesi, Türkçe’ye çevrilip usulüne göre onaylanmış ve Dışişleri Bakanlığınca tasdik edilmiş olmak şartıyla, yurt içinde herhangi bir nüfus müdürlüğüne verilmek suretiyle de evlenme bildirimi yapılabilir. Evlenme belgesinde yer alan yabancı uyruklu kişilerin kimlik bilgilerinin eksik olması halinde eksik bilgiler bu bilgileri gösterir şekilde kişilerin uyruğunda bulunduğu devletin yetkili makamlarından verilmiş ve Türkçe’ye çevrilmiş belgeler evlenme belgesine eklenmek suretiyle tamamlanır.
BOŞANMA,KAYIT DÜZELTME, BABALIĞA HÜKÜM ve EVLAT EDİNME:
Mahkemeden alınacak karara göre işlem yapılır. (Batı Adliyesi Etimesgut İlçesi sınırları içerisinde bulunduğundan işlemler Etimesgut İlçe Nüfus Müdürlüğünce yapılmaktadır.)
YER DEĞİŞTİRME (Nüfus Kütüğünün Nakledilmesi):
24 Ekim 2003 Tarihli ve 25269 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 4992 sayılı kanunla yürürlükten kaldırılmıştır.
ÇOK DİLLİ BELGELER: (Formül A-B ve C)
Yabancı ülkelerle ilişkili olan veya yurt dışında evlenme yapılacak olan vatandaşlarımızca talep edilmektedir. İlgilinin kendisinin veya anne, baba ve kardeşlerinin müracaatı halinde verilir.
ÇOK DİLLİ EVLENME EHLİYET BELGESİ:
Gerekli Belgeler:
-Yerleşim Yeri Belgesi (Yabancı eşin bulunduğu ülke makamlarından.)
-Doğum Belgesi (Yabancı eşin bulunduğu ülke makamlarından.)
-Kimlik veya pasaport.
-Yabancı uyruklu kişinin medeni halini gösterir belge. (Yabancı uyruklu kişinin kimlik veya pasaportuna göre düzenlenmesi halinde belge üzerinde eksik olan alanlar iptal edileceğinden ilgililerin yabancı ülke makamları önünde sorun yaşamaması için yukarıda sayılan belgelerin temini uygun olacaktır.)
-Yabancı ülkede evleneceklerin her ikisinin Türk vatandaşı olması halinde Müdürlüğümüze birlikte müracaat etmeleri gerekmektedir.